Bemelegítés, stretching a kézilabdában

"A mai modern kézilabdasportban az edzésekre, mérkőzésekre való megfelelő felkészülés nélkülözhetetlen a szükséges teljesítmény eléréséhez, illetve a sérülések lehetőségének csökkentéséhez. A megfelelő bemelegítés felkészíti a mozgás-, ideg-, és keringésrendszert a nagyobb terhelésre. Hatására az izomrostokat alkotó miofibrillumok csúszási képessége fokozódik, ezáltal könnyedebb, szabadabb mozgásra leszünk képesek, valamint az izomrost sérülékenysége csökken. Idegrendszerünk ingervezetési sebessége nő, így a reakcióidő csökken. Keringési rendszerünk munkája fokozódik, ennek hatására az izmok vérellátása megnövekszik" – mondta el Tóth Péter Zoltán, a Nemzeti Kézilabda Akadémia gyógytornásza.

„A bemelegítés fontos része a lágyrészek előkészítése. Ennek egyik hatékony formája az SMR henger, mivel az izmokra és leginkább az azokat burkoló izompólyára hatunk. Ha az izompólyát fellazítjuk, az izom nyúlási képessége is kielégítőbb lesz. 

Az SMR henger mellett a bemelegítés másik fontos része a dinamikus stretching, ahol az izmokat, lágyrészeket nem statikus kitartott helyzetekben nyújtjuk, hanem – ahogy a nevében is benne van –, dinamikus mozgás mellett végpályáig mozgatjuk. Statikus nyújtás hatására az idegvezetési sebesség csökken, ami lassítja a játékost, valamint később reagál a sérüléseket megelőző helyzetekre, emiatt nagyobb a sérülések lehetősége”.

Az Akadémián nagy hangsúlyt fektetnek a szakemberek a prevencióra, a sérülések megelőzésére, melynek fontos eleme a megfelelő bemelegítés és nyújtás is. Ez a növendékekben kezdettől fogva tudatosul, és egy idő után rutinszerűvé válik.

2017 MÁJ 08 17:09:27/