NEKA-Testnevelési Egyetem együttműködés

A fejlődéshez valamennyi sportágban, így a kézilabdázásban is szinte nélkülözhetetlenné válnak a sporttudományos kutatások és mérések. A Nemzeti Kézilabda Akadémia a Testnevelési Egyetemmel együttműködve a jövőben olyan hátteret kíván biztosítani, amely tovább javítja a növendékek képzésének minőségét. A NEKA munkatársainak Dr. Rácz Levente vázolta a jövőbeli együttműködés fontosabb elemeit.

A biomechanikai tanszék vezetője, Dr. Rácz Levente 1994 óta oktatóként és kutatóként dolgozik a Testnevelési Egyetemen, vizsgálva az emberi mozgatórendszer teljesítményét befolyásoló és meghatározó faktorokat. Ez az a terület, amely leginkább közel hozható a sportági gyakorlatokhoz, magához a felkészítéshez, s olyan kérdésekkel foglalkozik: milyen képességeket hogyan kell fejleszteni, hogy az jól hasznosuljon valamelyik sportági technikában vagy pszichés nyomás alatt.

„Az egyetemen a hallgatóinkkal együtt többek között ezzel a területtel foglalkozunk hangsúlyosan, ebben szeretnénk elmélyülni. Ehhez keresünk olyan partnereket, akik hasonló célokat tűznek ki maguk elé, mint mi, mégpedig azt, hogy megpróbáljunk a gyakorlatban visszacsatolva pozitív irányba való elmozdulást eredményezni, méghozzá az élsportban” – kezdte. 

"Mi, a NEKA stáb kiváló munkája, a képzés mögé olyan biztos sporttudományos hátteret adunk, amit könnyedén vissza tudnak csatolni az edzők, és ez alapján finoman módosítani lehet a napi terhelésadagoláson, a mikro-, illetve makrociklus terhelésprofilján, esetlegesen a koncepción. Próbálunk olyan összhangot megteremteni, hogy a sportági kérdések, azok a problémák, amikre a gyakorlatban meg kell találni a választ, az edzőktől érkezzenek felénk, ők fogalmazzák meg azt, milyen kérdésekre keresik a tudományosan alátámasztott válaszokat. Ha az Akadémia eredményesebb lesz, és a képzés olyan színvonalra emelkedik, hogy mindenki elégedett lesz, akkor van értelme a munkánknak és megtérül a modern eszközök beszerzése.

A kézilabdázásban sok ütközés, irányváltás, fordulás van, így fokozott sérülésveszéllyel kell számolni. Ennek megfelelően a preventív ingerek beintegrálása mind a szakági, mind az erőnléti edzésekbe hatványozottan fontos kell, hogy legyen. Ennek meghatározásában van tapasztalatunk, és ha ezt objektív alapon tesszük, egyénileg látjuk azokat a gyenge láncszemeket, amiket preventive így kell kezelni, akkor ez a terület megnyugtató módon alakítható. 

Pedagógiai feladat, hogy a játékos is motivált legyen, ebben a korban már elvárható a gyerekektől, hogy belássák: ezt magukért teszik. Ez ugyanolyan fontos, mint hogy megtanuljanak bizonyos játékelemeket, taktikai dolgokat, mert ezzel kiküszöbölhető, hogy megtorpanjanak a fejlődésben egy sérülés miatt, ami elkerülhető lett volna.

Különböző területekkel foglalkozunk, és keressük a válaszokat az edzőkkel együtt. Például milyen környezeti vagy edzésingereket adunk a játékosoknak, ezek az ingerek megfelelők-e, megfelelő mennyiségben adagoljuk-e, milyen hatásuk van adott pillanatban, illetve a regenerációs fázisban, és ez milyen alkalmazkodást vált ki. Ha ezt pontosan le tudjuk írni, akkor az ingerek hatékonyságát, ezek finomhangolását sokkal pontosabban meg tudjuk határozni, bele tudjuk illeszteni az edzéstervezésbe – mondta el Dr. Rácz Levente.

2017 NOV 15 08:32:28/