23

Mentális támogatás a mindennapokban

2020. március 11, szerda 16:07 | Oktatás, képzés

Koleszár Viktória oktatási és nevelési tanácsadóként kezdte el a munkát ősszel a Nemzeti Kézilabda Akadémián. A növendékek fizikai leterheltsége mellett ma már mentális támogatásra is szükség van, ezért a sportpszichológiai foglalkozásokat követően a második félévben egyfajta személyiségfejlesztő terv, választható témakörök és foglalkozások várnak a gyerekekre.

– Miért érezték fontosnak a mentális foglalkozásokat, és pontosan miről szólnak ezek a beszélgetések?

– Háttértámogatást szerettünk volna biztosítani a gyerekeknek az iskolai és edzés-leterheltség mellett, ami egyfajta személyiségfejlesztés. Ennek segítségével a pályán és a pályán kívüli éleben is olyan technikával lehetnek felvértezve, amit hasznosítani tudnak. Kiemelt szerepet szánunk a konfliktuskezelés, a kommunikációs készségek, a tanuláshoz való hozzáállás, motiváltság, tanulási technikák elsajátításához, de nemcsak az iskolai tananyagra, hanem mindenfajta tanulási tevékenységre vonatkozóan. A fiataloknak például az edzésen is rengeteg olyan dolgot kell elsajátítaniuk, amihez a hatékony tanulási technikák elengedhetetlenek. Olyan készségek is előtérbe kerülnek, amiket az iskolában nem feltétlenül lehet megtanulni, de szükség van rájuk, főleg később, amikor a gyerekek már nem az akadémia berkein belül élnek, hanem a mindennapi munkájukban, életükben segítenek.

– Hogy nézett ki ez a gyakorlatban az idei tanévben?

– Természetesen az első hónapokban próbáltam a növendékeket megismerni, átlátni, hogyan működik az akadémiai rendszer, melyek azok a neuralgikus pontok, ahol segíteni lehet a gyerekeket. Korábban sportiskolában dolgoztam, így nagyjából tudtam, mik lesznek azok a dolgok, amikre szükség lehet. Az első félévben elsősorban sportpszichológiai felkészítés zajlott a Testnevelési Egyetem Sportpszichológiai Tanszékével együttműködve. A személyiségfejlesztési terv most a második félévben körvonalazódik. Ez a terv finomodni fog, árnyaltabbá válik, és azt gondolom, szeptembertől lesz igazán olyan koncepció, amit bele lehet illeszteni a hétköznapokba.

– Mit tartalmaz pontosan ez a személyiségfejlesztési terv?

– Minden fiatalnak választható témaköröket javaslunk, amelyekből kiválaszthatják az őket leginkább érdeklő – minimum két – foglalkozást. Szinte minden területet érintünk, vannak tantárgyhoz, továbbtanuláshoz vagy nyelvvizsgához kapcsolódó témák, de például a döntéselmélet és gyakorlat, az érzelmi intelligencia fejlesztése vagy a stresszkezelés is szerepel a lehetőségek között. Tisztában vagyunk azzal, hogy valamennyi NEKA-sportoló programja zsúfolt, ezért megvan a lehetőségük arra, hogy az edzéstervhez, a mérkőzésekhez vagy az egyéb programokhoz igazítsák, melyik foglalkozáson szeretnének részt venni.

– Mennyire nyitottak a gyerekek az effajta programokra?

– Alapvetően sokaknak szinte csak a kézilabda és az ezzel kapcsolatos dolgok fontosak. Vannak, akik teherként élik meg a különfoglalkozásokat, de szerencsére jellemzően úgy állnak fel egy-egy foglalkozást követően, hogy „jobb volt, mint gondoltam”„nagyon jó volt beszélgetni”, és a visszajelzések alapján azt látom, hogy jólesik nekik olyan embernek elmondani valamit, aki teljesen kívülálló, nem függenek tőle semmilyen szempontból. Ha rászoktatjuk a fiatalokat arra, hogy ezek fontos dolgok, és nem biztos, hogy ma látják ennek eredményét, hanem hosszú távon, akkor elfogadóbbak lesznek. Fontos tudatosítani és a mindennapok részévé is tenni a szellemi, mentális támogatást.

fotó: Tompos Gábor 

< vissza