18

Mindenben a szülők és a gyerekek mellett

2021. október 23, szombat 10:36 | Utánpótlás

Komplex szülői értekezletet szerveztek a Nemzeti Kézilabda Akadémián péntek délután. Az esemény keretében különféle előadások, tájékoztatók és személyes konzultációk zajlottak. A több mint 90 idelátogató szülő meghallgathatta a Segítség! Kamasz sportoló a családban!, valamint az Ami az iskolából kimarad(t)? Fókuszban a soft skillek című prezentációkat. A rendezvény – amelynek végén a vendégeknek lehetőségük nyílt részt venni a NEKA NB I-es csapatának meccsén is – minden szempontból nagyon hasznos volt az itteni növendékek szüleinek. Arról, hogy a Nemzeti Kézilabda Akadémia miként nyújt segítséget nekik és gyerekeiknek, a NEKA kollégiumi intézményvezetője, Sikler Gyula, valamint Koleszár Viktória oktatási referens számolt be.

– A szülői értekezleten kollégiumi tájékoztatót tartottál. Melyek a legfontosabb információk, amelyeknek ilyenkor feltétlenül el kell hangzania?

Sikler Gyula kollégiumi intézményvezető:

– Igaz, hogy a tanévnyitó értekezleten nagyon sok mindent elmondunk, de természetesen a szülőknek folyamatosan vannak kérdéseik. A tájékoztatóban fontos, hogy elhangozzon a kollégium működésének és a kollégiumi nevelőknek a bemutatása. Ilyenkor információt adunk arról, hogy kinek milyen szaktárgyai vannak és melyek azok a területek, amelyeken belül tudják a gyerekek tanulását támogatni. A különféle foglalkozások menetét is felvázoljuk, hiszen ezeket elég nehéz megszervezni a gyerekek sportszakmai elfoglaltságai miatt. Próbálunk az akadémia összes szervezeti egységével összhangban dolgozni, hozzájuk igazodni, minden gyereknek segíteni. Szeretnénk betekintést nyújtani a kollégiumi élet mindennapjaiba. A szülőknek emellett elmondjuk, hogy melyek a leggyakrabban felmerülő, illetve aktuális problémák.

– Milyen gondok jelentkeznek főképp?

– Ezek közül talán az új diákok beilleszkedését emelném ki. A gyerekek kiszakadnak otthonról és a szülői felügyelet alól, ezt nem kezeli minden tanulónk megfelelően. Az első félévben emiatt gyakran vannak problémáik az iskolában, a tanulmányi munkában és a motiváltságban. Ilyenkor nekünk az a feladatunk, hogy ezeket a gyerekeket beszoktassuk, megtanítsuk nekik az új helyzethez való alkalmazkodást, elmagyarázzuk a tanulás fontosságát és azt is, hogy az életüket megfelelő napirend alapján éljék. Ehhez a folyamathoz azonban természetesen szükséges a szülői támogatás is. Egy ilyen értekezlet során egyébként a kollégium előnyeire és hátrányaira szintén kitérünk. Hangsúlyozzuk, mi miben vagyunk többek, de szót ejtünk az esetleges hiányosságokról is. Nyilvánvalóan mindig azon dolgozunk, hogy ezeket kiküszöböljük. Mi nem tudunk hagyományos kollégiumi keretek közt működni, ami kétórás szilenciumot biztosít, nekünk ugyanis igazodnunk kell a gyerekek edzéstervéhez, sportszakmai elfoglaltságaihoz. De persze ha szükséges, kialakítunk nekik egy kötelező tanulószobát, így segítjük őket az esetleges lemaradásaikban. Továbbá, tájékoztatónkban mindig kitérünk a Covid-helyzetre is, elmondjuk, milyen eljárásrendek lesznek érvényben. Ennek a témának a kibontásában Várhelyi Mónika kollégiumi ápoló és egészségügyi asszisztens is segítségemre lesz, aki minden friss jogszabállyal tisztában van. Emellett az orvosi ellátással kapcsolatos információkat is elmondja majd a hallgatóságnak. A szülői értekezlet végén pedig mindenkinek lehetősége lesz személyes egyeztetésre velünk és az edzőkkel.

– A kollégium munkatársai és a szülők között gyorsan alakul ki bizalom?

– Én úgy érzem, hogy bátran ránk bízzák a gyermekeiket. Az akadémia sportsikerei mellett hasonlóan szép eredmény a diákjaink 3,96-os tanulmányi átlaga. Mindezt  komoly sportszakmai elfoglaltságaik mellett érték el. A gyerekeket mindenben próbáljuk támogatni. Természetesen azt szeretnénk, ha mindegyik diák önállóvá válna, de ha ez valakinek nem megy, odaállunk mellé és segítjük ebben. A szülők egyébként a nevelőkkel is napi kapcsolatban vannak, nagyfokú bizalom alakult ki közöttük. Nekünk az az alapcélunk, hogy amennyire lehet, megfeleljünk minden elvárásnak.

– A kollégiumi intézményvezető pozícióba belevitted-e saját szülői értékeidet, tapasztalataidat?

– Amikor idejöttem, nagyon új volt számomra ez a terület. Én egy általános iskolában dolgoztam azelőtt vezetőként, és időre volt szükségem, hogy ezt az itteni rendszert átlássam. Miután megismertem a kollégium minden szegmensét, utána bele tudtam vinni a munkámba mind a szakmai, mind pedig a családi, személyes oldalamat. A kollégiumi nevelőknek, beleértve magamat is, pótolniuk kell a szülők és a család hiányát. A munkatársaknak nagyon összetett feladatuk van. Itt nem elég jó szakembernek lenni, hanem néha pótapa, pótanya vagy, de előfordul, hogy barát, barátnő. Nekünk emellett sokszor a pszichológus bőrébe is bele kell bújnunk, hiszen a gyerekek lelkét szintén mi ápoljuk, erőt kell adnunk nekik, valamint meghallgatnunk őket, odafigyelni rájuk. Szülőként számomra ez a szituáció pluszban azért érdekes, mert a fiam is itt van a kollégiumban, ráadásul neki nehezebb a feladata, mert még jobban meg kell felelnie. Sokkal inkább be kell tartania a szabályokat és példát mutatni.

Koleszár Viktória oktatási referens szintén kihangsúlyozta, hogy a szülők és a Nemzeti Kézilabda Akadémia kapcsolata nagyon közvetlen:

– A Covid miatt 2019-ben volt utoljára olyan szülői értekezlet, amelyen személyesen vehettek részt a szülők, de most végre újra sor kerülhetett erre az eseményre. A kollégium munkatársai sok mindenben segítenek a szülőknek, nincs olyan probléma, amellyel kapcsolatban ne fordulhatnának hozzájuk. Engem is megkeresnek, és én szeretném hinni, hogy mi minden segítséget megadunk a szülőknek. Ennek az eseménynek alapvetően az a célja, hogy még szorosabb kötelék alakuljon ki a szülők és köztünk. Eddigi tapasztalatom szerint sokféle kérdéssel keresnek meg minket, legyen szó akár a sport és iskola kapcsolatáról, tanulmányi eredményről, viselkedésről. A gyerekek távol vannak az otthonuktól, kiszakadtak a családi légkörből. Nekünk Gyuláékkal együtt az a célunk, hogy önálló felnőttekké váljanak, ebben segítjük őket.

– A soft skillekről tartottál előadást a szülői értekezleten. Miért tartod fontosnak ezt a témát?

– A gyerekek nagyon sok elméleti és tárgyi tudást kapnak az iskolában, mert a dolgozatokhoz és egyéb számonkérésekhez, a sikeres érettségi vizsgához ezek kellenek. De ahhoz, hogy a tágabb értelemben vett életükben is megállják a helyüket, más készségek, köztük például a szociálisak szükségesek. Ezek a területek egyes tantárgyakba ugyan beágyazódhatnak, azonban ezen felül szintén fontos velük foglalkozni. A fiatal korosztályoknak ebben úgy gondolom, még fejlődnie kell. Ezeket a készségeket ki kell alakítani, elsajátítani és fejleszteni.

– Tanárként kezdted a pályafutásodat, de most a NEKA oktatási referense vagy.

– Igen, a kettő bizonyos tekintetben különbözik egymástól. Tanárként a szaktárgyamat is tanítottam, emellett pályafutásom során majdnem végig osztályfőnök voltam. Egy sportiskolából jöttem el, ott az osztályfőnökség mellett pályaválasztási tanácsadóként és mentorként is dolgoztam, így már volt rálátásom a mostani területemre. A NEKA-n alapvetően az iskolák közti kapcsolattartásért vagyok felelős, de a hozzám fordulóknak tanácsot adok tanulmányi, továbbtanulási, tanulásmódszertani kérdésekben, valamint segítek a tanulásban is. Korábbi tapasztalataim miatt a tanárok, a szülők és a gyermekek szempontjait is megértem, illetve figyelembe veszem.

 

< vissza