28

Nevelőtanárok több szerepkörben

2023. szeptember 25, hétfő 11:11 | Oktatás, képzés

Már jóval a szeptemberi iskolakezdés előtt benépesül a Nemezti Kézilabda Akadémia. A gyerekek ugyanis már augusztusban megérkeznek Balatonboglárra, hiszen kezdődik az edzőtábor. S ekkora már teljesen készen áll a kollégium a sportolók fogadására. A háttérmunkáról Sikler Gyulával beszélgettünk.

– Nálunk nem a szeptemberi iskolakezdéssel, hanem már az augusztusi edzőtábor előtt beindul a nagyüzem – fogalmazott Sikler Gyula kollégiumigazgató. – Július utolsó vasárnapján tartjuk a tanévnyitót, s addigra már mindent elő kell készíteni, a technikai vezetők segítségével meghatározzuk a szobarendet: ki, kivel szeretne együtt lakni. Az újakat is megkérdezzük, kialakultak-e már a baráti szálak vagy kötelékek. Ezután előkészítjük a kollégiumot az edzőtáborra, mely alatt a nevelők felügyeletet tartanak, koordinálják a gyerekek mindennapi életét. Az edzésekre való indulástól kezdve, a szabadidőn át megpróbálunk mindent úgy szervezni, hogy a gyerekek jól érezzék magukat. Ez az időszak arra is jó, hogy megismerjük az új beköltözőket, milyen a magatartásuk, mit várhatunk tőlük az elkövetkezendő hónapokban. Augusztus közepétől alapozzuk meg a tanévet, ekkorra már kirajzolódnak az edzéscsoportok, s ennek megfelelően alakítjuk a kollégiumi csoportokat, melyek mellé csoportvezető tanárokat teszünk. Elkészítjük az éves munkatervet, felosztjuk a feladatokat: ki, mit vállal az esztendőben. Már ekkor kiderül, ki adja például a március tizenötödikei, vagy éppen a karácsonyi műsort. Felvesszük a kapcsolatot a partnerintézményekkel, az igazgatókkal, akikkel a kezdeti időszakban szinte naponta egyeztetünk.

A következő lépés a tanév kezdete, mert nemcsak ügyelnek a gyerekekre, hanem segítséget is nyújtanak nekik.

– A munkánk legnagyobb részét a tanulástámogatás teszi ki, s ez három fő területet foglal magába – tette hozzá Sikler Gyula. – A gyerekeknek a sportszakmai elfoglaltsága miatt nagyon sok hiányzása van. Azokat az ismereteket, melyeket az iskolában emiatt nem tudnak elsajátítani, a nevelőink segítségével pótolják be, tanulják meg, ezért is fontos a napi kapcsolattartás az intézményekkel, a szaktanárokkal. A másik nagy terület a másnapi felelésekre, dolgozatokra való felkészülés. Természetesen vannak olyan diákok, akik teljesen önállóak, s nagyon jók az eredményeik, őket amolyan tehetséggondozás keretében plusz ismeretanyaggal látjuk el. De néha ők is elbizonytalanodhatnak, felmerül bennük, elég-e tudásuk ahhoz, hogy a soron következő számonkérést jól meg tudják oldani, ilyenkor felmérjük az ismereteiket, s ha kell gyakorlunk velük. Emellett szükség van néha felzárkóztató foglalkozásokra is.

A tanulás mellett a gyerekek mentális egészségére is odafigyelnek.

– Kollégiumi nevelőnek lenni egy nagyon összetett feladat – hangsúlyozta az igazgató. – Hiszen amellett, hogy tanítjuk a gyerekeket, fejlesztjük a személyiségüket, néha pótszülők, barátok, de ha úgy adódik, pszichológusok is vagyunk. Nagyon sokat beszélgetünk velük, ezáltal megismerjük őket, s fel tudjuk mérni az aktuális lelkiállapotukat. Tudjuk, meddig tart kompetenciánk, ha azt látjuk, már szakemberre van szüksége, akkor azt javasoljuk keresse fel a sportpszichológust. A szülőkkel is napi kapcsolatban vagyunk, tőlünk érdeklődnek a gyermekük magatartásáról, életéről, tanulmányi eredményeiről. Ezekből is jól látszik, nem csak pedagógusok vagyunk, annál sokkal több. Ránk bátran támaszkodhatnak a fiatalok, mindenben segítjük őket, néha hétköznapi dolgokban is, mint például egy orvosi vizsgálat. Mindent megteszünk azért, hogy olyan családias, nyugodt, békés környezetet biztosítsunk, ahol tényleg csak a feladataikra kell koncentrálniuk.

Természetesen az épület falain belül is örök téma a kézilabda.

– Nálunk a kézilabda határoz meg mindent, ide csak olyan gyerekek jönnek, akik elkötelezettek a sportág iránt – emelte ki Sikler Gyula. – Álmokkal érkeznek ide, s ezeket az álmokat négy-öt év alatt elérhetik, hiszen eljuthatnak az NB I-ig. Sok nevelő, velem együtt, ott van szinte minden mérkőzésen. Akinek kevésbé ment jól a játék, azt lelkesítjük, aki pedig jó teljesítményt nyújtott, megdicsérjük. Mindig megvitatjuk a meccsen történteket, de néha még szakmai kérdésekkel is bombáznak bennünket, pedig, azért valljuk be őszintén, ahhoz annyira nem értünk. Mi lelkes, de laikus szurkolói vagyunk a kézilabdának.

< vissza